Јазик кој го става лицето на прво место

Автор Наташа Димитровска

Во светот во кој се стремиме кон инклузија и еднаквост, јазикот што го користиме игра клучна улога во тоа како ги гледаме и третираме лицата со попреченост. Зборовите имаат моќ – тие можат да изградат мостови на разбирање или да создадат бариери на исклучување. Затоа, важно е да научиме како да зборуваме за попреченост со почит, разбирање и емпатија.

  1. Користи „јазик кој го става лицето на прво место“

Наместо да кажеш „парализиран човек“ или „аутистично дете“, кажи:

  • „лице со парализа“
  • „дете со аутизам“

Овој пристап го става човекот пред неговата состојба и покажува дека попреченоста е само еден дел од идентитетот, а не нешто што целосно го дефинира лицето.

  1. Избегнувај застарени, навредливи или патетични изрази

Некои зборови кои некогаш биле нормални, денес се сметаат за навредливи. На пример:

❌ инвалид, хендикепиран, ретардиран, несреќен, жртва на болест

✅ лице со попреченост, лице со интелектуална/физичка попреченост, човек со состојба на аутизам

Понекогаш и добронамерните фрази (на пр. „тие се инспирација“, „херои“) можат да звучат патетично ако се користат премногу или без вистинска суштина.

  1. Прашај – не претпоставувај

Ако не си сигурен како некој сака да се зборува за неговата попреченост – прашај. Тоа е знак на почит, не на непријатност. Некои луѓе претпочитаат „јазик на идентитет“ (на пр. „аутистична личност“), додека други сакаат „јазик на личност“ (на пр. „личност со аутизам“).

  1. Не ги дефинирај луѓето според нивната попреченост

Попреченоста не треба да биде централна тема кога зборуваш за некого. Не вели:

„Тој е аутист и тој работи во канцеларија.“

Туку кажи:

„Тој работи во канцеларија и има состојба на аутизам.“

Со ова покажуваш дека неговата работа, интереси, хобија и карактер се исто така важни делови од неговиот живот.

  1. Прилагоди го јазикот според контекстот и лицето

Секој човек е различен. Некои можеби гордо ја истакнуваат својата попреченост, додека други не сакаат тоа да биде во центарот на вниманието. Прилагоди се со слушање и почит.

  1. Избегнувај зборови што имплицираат немоќ или зависност

Пример:

❌ „врзан за количка“

✅ „користи инвалидска количка“

Првата фраза звучи ограничувачки, додека втората ја прикажува количката како алатка за независност.

  1. Биди отворен за учење и корекција

Сите грешиме – важно е да бидеме подготвени да слушнеме, да се поправиме и да научиме. Ако некој те коригира, тоа не е напад – тоа е можност за раст и подобра комуникација.

Заклучок

Културата на почитување и инклузија почнува со нашите зборови. Начинот на кој зборуваме за попреченост влијае на тоа како ја третираме и како се чувствуваат луѓето што живеат со неа. Ако сакаме вистинска еднаквост, мора да започнеме со емпатичен, внимателен и едукативен јазик.

Categories:

Напишете коментар

Вашата адреса за е-пошта нема да биде објавена. Задолжителните полиња се означени со *

Translate